Volg koolhydraatarmdieetwijzer.nl via Facebook, Twitter of Google+ en maak kans op een gratis afval plan!

A+ A A-

Goede en Slechte Koolhydraten!

Goede en Slechte Koolhydraten! - 4.1 out of 5 based on 20 votes

Koolhydraten in onze voeding is essentieel in ons dagelijks voedingspatroon. Maar sommige soorten koolhydraten in voeding, hebben geen enkele functie en zijn vaak overbodig. En noemen wij slechte koolhydraten.

Deze slechte koolhydraten zijn tijdens de bewerking/verwerking vele nuttige voedingsstoffen en vezels kwijtgeraakt. Waardoor ze bij inname, de insulineniveau en je bloedsuikerspiegel  doen laten schommelen. Waardoor je sneller een honger gevoel zult krijgen.

De bekendste Slechte Koolhydraten:

-    Rijst
-    Wit Brood
-    Witte normale Pasta
-    Bijna alle Suikers
-    Chips
-    Gezouten Nootjes
-    Chocolade
-    Snoep
-    Frisdranken, Siropen
-    Ontbijtgranen
-    Kant en Klaar Maaltijden
-    Kant en Klare sauzen verpakt
-    Pizza’s
-    Koekjes
-    Gebak
-    Kant en Klare Muesli repen

Uiteraard is dit maar een klein voorbeeld, maar je kunt over het algemeen ervan uitgaan dat er vele slechte koolhydraten, in kant en klare producten zijn verwerkt. Het bekendste voorbeeld is toch wel de hamburgers van een welbekend hamburger concern. Wanneer je dit eet heb je vaak na een uur alweer een honger gevoel, en stap je snel over naar een zak chips of ander slechte versnaperingen.

Je zult dit gevoel ook hebben wanneer je bijvoorbeeld pannenkoeken met poedersuiker of stroop eet. Of wanneer je een paar sneetjes wit brood eet.

Een goed koolhydraatarm dieet bestaat dan ook voornamelijk uit gezonde voeding met een hoog eiwit gehalte. Eiwitten zorgen ervoor dat je langer een verzadigd gevoel hebt, en je dus minder snel gaat zondigen. Oké, maar wat zijn dan goede koolhydraten?

De bekendste goede Koolhydraten.

Je zal moeten begrijpen wanneer jij wilt afvallen dat je veelal goede koolhydraten dient te eten, maar ook in een vooraf bepaalde combinaties en hoeveelheden. Goede Koolhydraten zijn bijvoorbeeld Volkorenbrood, Volkoren Pasta’s en Zilvervliesrijst. Wanneer je deze producten in de juiste hoeveelheid en in de juiste volgorde eet, en in combinatie met gezonde andere voedingsmiddelen zoals sla, komkommer, tomaten en fruit. Dan blijft je bloedsuikerspiegel op pijl en creëer je geen schommelingen, en dus geen honger gevoel. Je dagelijkse voeding zal ongeveer uit zo’n 40% uit gezonde koolhydraten moeten bestaan, waardoor je op een gezonde manier kunt gaan afvallen.

Vaak worden in de koolhydraatarm diëten, de eerste paar weken juist de pasta’s, broden en rijst niet gegeten. Ook de volkoren producten bevatten nog veel koolhydraten, maar in verhouding minder dan de normale witte pasta’s en witte rijst. De reden waarom dit vaak de eerste paar weken wordt vermeden is heel simpel. Je gaat dan gewoon sneller afvallen. Wanneer je een paar weken verder bent in het dieet, kan je je voeding dus goed aanpassen met volkoren producten en bijvoorbeeld Basmati rijst in combinatie met andere gezonde producten. Je insuline niveau is dan goed in balans en zal je minder snel aan gaan komen.

Vond je dit artikel nuttig, deel dit artikel dan met je vrienden op Facebook of Google+. Wil jij nog meer weten over het koolhydraatarm Dieet. Of wil jij op de hoogte gehouden worden over het laatste nieuws over het koolhydraatarm dieet. Schrijf je dan rechts van deze pagina, even in op onze gratis nieuwsbrief. Dit is geheel vrijblijvend en zonder enige verplichting.

Deel deze informatie!

Vind jij dit een leuk artikel? Deel hem dan via Facebook of Google+. Onderaan dit artikel staan de buttons. Klik erop en deel dit artikel met al je vrienden en kennissen.

Laatst aangepast opwoensdag, 26 februari 2014 09:02

3 reacties

  • Koolhydraatarm Dieet

    Koolhydraatarm Dieet

    Reactielink zaterdag 20 juli 2013 19:17

    Hallo Anne,
    Bedankt voor je bericht. Wanneer je veel sport en aan kracht training doet zal je ongeveer 150 tot 200 gram goede koolhydraten kunnen gaan nuttigen. Dit omdat je meer koolhydraten nodig hebt als brandstof voor de spieren. Je kan dit ook combineren met meer eiwitten, zodat je meer aminozuren aanmaakt wat goed is voor de spierherstel en eventueel opbouw. Wanneer je weinig beweegt, zal je rond de 80 tot 90 gram koolhydraten per dag kunnen gaan zitten afhankelijk van lichaamsbouw natuurlijk. Het geheel schrappen van koolhydraten is voor een langere periode en zeker in jouw geval niet aan te raden.

  • anne

    anne

    Reactielink woensdag 17 juli 2013 20:29

    hoeveel gram van deze goede koolhydraten mag je dagelijks eten?
    Met een gewicht van 68 kg en een lengte van 1.70, 49 jaar en een fanatieke sportster wil ik graag gezond blijven eten ,maar toch wat kilo s kwijt.

  • Adele

    Adele

    Reactielink donderdag 16 mei 2013 01:32

    ik wil graag een lijst van producten die wel goed zijn voor mijn dieet die koolhydraatarm is

Laat een reactie achter

Zorg ervoor dat u de verplichte (*) velden invult waar dit is aangegeven. HTML code is niet toegestaan.

terug naar boven